Vaccination

Vaccination af hvalpe og killinger

Hvalpe og killinger får antistoffer mod mange forskellige sygdomme igennem råmælken fra deres mor. Disse antistoffer benævnes maternelle antistoffer. De maternelle antistoffer bevarer deres beskyttelse i 8-12 uger. Efter dette tidspunkt skal hvalpe/killingerne selv til at danne antistoffer imod sygdomme i takt med, at de udsættes for dem. Hvalpe kan vaccineres fra 6-ugersalderen og katte fra 8-ugersalderen. På den måde er det muligt at beskytte dem i den periode, hvor de overgår fra at have moderens antistoffer, til selv at skulle producere dem.

Hos Roslev Dyreklinik anbefaler vi minimum 2 basisvaccinationer til både hvalpe og killinger:

Hvalpe
Basisvaccination til hunde beskytter mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus, parainfluenza og leptospirose. Vaccine mod kennelhostebakterien Bordetella kan tilvælges.

• Hvalpe kan enten vaccineres første gang når de er 6 uger gamle eller når de er 8 uger gamle
  • Hvis hvalpen vaccineres første gang når den er 6 uger gammel, bør den efterfølgende revaccineres 2 gange med 3-4 ugers mellemrum mellem hver vaccine. Den sidste vaccine bør ligge efter, at hvalpen er fyldt 12 uger
  • Hvis hvalpen vaccineres første gang når den er 8 uger gammel, bør hvalpen revaccineres cirka 4 uger efter, tidligst 12 uger gammel

Nye undersøgelser viser, at en tredie vaccine omkring 6 måneders alderen beskytter hvalpen optimalt.

Killinger
Basisvaccine til katte beskytter mod kattesyge og katteinfluenza (Herpesvirus, Calicivirus). Vaccine mod chlamydia og leukæmi kan tilvælges.

• Killinger vaccineres første gang når de er 8 uger gamle og bør revaccineres 3-4 uger efter

Vaccination af voksne hunde og katte

Hos Roslev Dyreklinik vil vi altid sammen med dig som ejer sammensætte vaccinationsprogrammet efter den enkelte hund og kats behov.

Der er store forskelle på dyrs behov for vaccination. Er der f.eks. tale om en ude- eller indekat? Er det en jagthund eller en hund, der ikke færdes blandt andre hunde? Bor dyret på landet eller i byen? Er det et gammelt eller et ungt dyr? Skal dyret passes i pension? Skal dyret med på udlandsrejse?

Vi vil sørge for, at vaccinationen er skræddersyet efter netop dit kæledyrs behov.